استانبول یکی از بزرگ ترین و توریستی ترین شهرهای کشور ترکیه استانبول می باشد.

۱۶

بهمن
۱۳۹۸

سفر به استانبول

ارسال شده توسط: بلاگر/ 934 0

سفر به استانبول

استانبول یکی از بزرگ ترین و توریستی ترین شهرهای کشور ترکیه استانبول می باشد.

وجود مراکز خرید بی شمار و جشنواره های فصلی و همچنین موقعیت جغرافیایی و آب و هوای خوش جذاب باعث شده تا گردشگران زیادی از سرتاسر دنیا استانبول را برای سفر خود انتخاب کنند.

با سفرسازان در ادامه مطلب همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره شهر استانبول در اختیار شما قرار دهیم.

موقعیت جغرافیایی استانبول

شهر استانبول در شمال غربی منطقه مرمر ترکیه قرار گرفته است.

مساحت استانبول ۱٫۸۳۱ کیلومتر مربع است. بخش قدیمی استانبول روی هفت تپه ساخته شده که همگی در میان دیوار دفاعی شهر قرار‌ داشته‌اند. بلندترین نقطه استانبول تپه کاملیکا (Camlica Hill) یا به ترکی چاملیچا تِپِسی(Çamlıça Tepesi) است که حدود ۲۶۷ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. جمعیت این شهر طبق آمار سرشماری که در  سال ۲۰۱۶ انجام شده، ۱۴۸۰۴۱۱۶ نفر بوده است.

تاریخ و قدمت استانبول

قدمت و تاریخ شهر استانبول به ۶۶۰ سال قبل از میلاد برمیگردد.

موسس این شهر مستعمره نشینان یونانی و بیزانس ها بودند و در ۳۲۴ بعد از میلاد با وقوع جنگ هایی در این شهر امپراطور رم کنستانتین توانست رغیب خود را شکست داده و خود امپراطور شهر استانبول شود.

در سال ۱۴۵۳ میلادی هفتمین پادشاه عثمانی سلطان محمد دوم , شهر کنستانتینوپل را فتح کرد و نام شهر را به استانبول تغییر داد.

پس از برقراری جمهوری در ترکیه، شهر آنکارا به عنوان پایتخت این کشور انتخاب شد ولی استانبول همچنان اهمیت خود را در اقتصاد، تجارت وگردشگری کشور حفظ کرد و بتدریج نوسازی‌های بسیاری در آن انجام شد.

اطلاعات کلی

اختلاف ساعت استانبول نسبت به تهران: یک ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی: ترکی استانبولی

واحد پول: لیر ترکیه

نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز

کد کشور: ۹۰+

شماره‌های اضطراری: ۱۱۲

فرودگاه‌های بین‌المللی : فرودگاه بین‌المللی آتاترک، فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن

اماکن گردشگری استانبول

برج گالاتا (Galata Tower)

برج گالاتا مثل یک افسانه با کلاهی مخروطی به آسمان استانبول نفوذ می کند. این برج که ارزش تاریخی دارد یکی از جاذبه های استانبول محسوب می شود

. در بالای گالاتا یک پانورامای بی نظیر از شهر منتظر شما است، همچنین یک کافه رستوران نیز برای آسودگی شما در اینجا وجود دارد.

مسجد سلیمانیه (Suleymaniye Mosque)

این مسجد را معمار بزرگ عثمانی خواجه معمار سنان آغا به دستور پادشاه عثمانی سلطان سلیمان اول طرح کرد.

ارتفاع گنبد این مسجد ۵۳ متر و قطر گنبد ۲۷٫۵ متره. بنا به سنت عثمانی این مسجد چهار منار (گل دسته) دارد که نشانه مسجدهایی است که به امر شاهان ساخته می شد.

سبک معماری آن، مانند دیگر کارهای سنان و معماران عثمانی ترکیبی از سبک معماری بیزانسی و اسلامی است.

بر پایه رسم اون دوره این مسجد دارای ساختمان های جنبی مانند مدرسه و حمام و کتابخانه و کاروانسرا و بیمارستان و آشپزخانه عمومی نیز بوده. این گونه ساختمان های جنبی رو «کلیهٔ مسجد» (به ترکی عثمانی «جامی کولیه سی») می نامیدند.

آدرس: ترکیه – استانبول Süleymaniye، Süleymaniye Cami No:۷۵، ۳۴۱۱۶ Fatih/İstanbul، Turkey

مسجد سلیمانیه

قلعه دختر  ( Maiden’s Tower)

برج دختر که به ترکی استانبولی Kız Kulesi و در یونان باستان و قرون وسطی بیزانس به عنوان برج Leander شناخته شده در جزیره کوچکی واقع در تنگه بوسفر Bosphorus واقع شده است.

آدرس: ترکیه – استانبول Salacak، Üsküdar Harem Sahil Yolu No:۲۴، ۳۴۶۶۸ Üsküdar/İstanbul، Turkey

قلعه دختر

مسجد آبی (Blue Mosque)

مسجد سلطان احمد که به خاطر کاشی های دیواری آبی‌اش به مسجد آبی شناخته می شود، جای بسیار خوبی برای عبادت است.

این مسجد به دلیل معماری بسیار حیرت برانگیزش که المان های اسلامی و بیزانسی را یک جا دارد، به عنوان یکی از جاذبه های استانبول شناخته می شود. مسجد آبی تنها مسجدی در استانبول است که شش مناره دارد؛ احتمالا معمار آن درخواست altın (طلایی) و altı (شش) را اشتباه شنیده است!

مسجد سلطان احمد که به خاطر کاشی های دیواری آبی‌اش به مسجد آبی شناخته می شود، جای بسیار خوبی برای عبادت است.

مسجد آبی.

ایا صوفیه (Hagia Sophia)

ایا صوفیه سال ۵۳۷ میلادی به عنوان یک کلیسای بیزانس ساخته شد که در نوع خودش یکی از بزرگترین کلیساهای جهان می باشد و در سال ۱۴۵۳، این بنا تبدیل به مسجدی برای مسلمانان شد.

امروزه ایا صوفیه هنوز هم جزو مکان هایی است که با دیدن عظمت، معماری و فرهنگی که برایتان به نمایش می گذارد، مبهوت آن می شوید.

ایا صوفیه

پل بسفر (Bosphorus Bridge)

یکی از سه پلی که روی تنگه بسفر مشاهده می شوند، پل بسفر است که اروپا و آسیا را به هم متصل می کند. البته اخیرا این پل به شهیدان ۱۵ جولای تغییر نام داده است. همانطور که از یک پل در کشورهای بزرگ دنیا انتظار دارد، پل بفسر نیز بسیار شگفت انگیز است و به عنوان ۲۵امین پل معلق بزرگ دنیا محسوب می شود. البته با پای پیاده نمی توانید از آن عبور کنید، اما اگر برای اینستاگرامتان یک عکس عالی با پس زمینه غروب و سازه ای مدرن می خواهید، حتما قدم زنان در کنار تنگه به سمت این پل بروید.

یکی از سه پلی که روی تنگه بسفر مشاهده می شوند، پل بسفر است که اروپا و آسیا را به هم متصل می کند.

آب انبار قصر سلطنتی (Basilica Cistern)

در استانبول داستان های زیادی در زیر زمین رخ می دهند!

تعجبی ندارد که در این شهر با این همه تاریخ جاذبه بخصوصی دیده شود که در زیر سطح شهر قرار دارد. باسیلیکا سیسترن آب انباری است که در زیر زمین قرار گرفته است. با پایین رفتن از ۵۲ پله به سازه ای وسیع می رسید که ۹۸۰۰ متر مربع مساحت ۳۳۶ ستون دارد. این مخزن قابلیت این را دارد که تا ۱۰۰ هزار تن آب را در خود نگه دارد.

آب انبار قصر سلطنتی (Basilica Cistern)

کاخ توپکاپی (Topkapi Palace)

کاخ با عظمت توپکاپی به خاطر سلطان مهمت ساخته شد و یکی از بهترین نمونه های معماری عثمانی است که طراحی باشکوه آن دیوارها و سقف را تزیین کرده است. این کاخ که ثبت جهانی یونسکو نیز شده است، به طور مداوم در حال انطباق با سلیقه‌های مختلف سلطان های سلطنتی بود و به همین دلیل آن را یک جاذبه منحصر به فرد تاریخی می دانند.

کاخ توپکاپی

مراکز خرید استانبول

مرکز خرید ایستینیه پارک

آدرس: ترکیه – استانبول Pınar، İstinye Bayırı Cd.، ۳۴۴۶۰ Sarıyer/İstanbul، Turkey

مرکز خرید آکمرکز

آدرس: ترکیه، استانبول Etiler Mahallesi, Nisbetiye Cd No:56, 34337 Beşiktaş

اولیویوم

آدرس: ترکیه – استانبول Gökalp، Prof. Muammer Aksoy Cd. No:۳۹، ۳۴۰۲۰ Zeytinburnu/İstanbul، Turkey

فروم استانبول

آدرس:   Kocatepe Mahallesi, Paşa Cd, 34045 Bayrampaşa/İstanbul, Turkey

بازار ادویه

آدرس: ترکیه – استانبول Rüstem Paşa، Tahmis Sk. No:۳۳، ۳۴۱۱۶ Fatih/İstanbul، Turkey

شنبه بازار بشیکتاش

چهارشنبه بازار فاتح

خیابان های معروف استانبول

خیابان نیشان تاشی استانبول

خیابان بغداد استانبول

خیابان بهاریه استانبول

خیابان بشیکتاش استانبول

خیابان استقلال

فستیوال های شهر استانبول

جشنواره گل لاله: شهر استانبول از مراکز پرورش گل لاله است و ماه اردیبهشت جشنواره از گل های لاله در پارک اِمیرگان و یازده پارک معروف دیگر استانبول برگزار می شود.

فستیوال هیدیرِلِس: در این فستیوال که اواخر ماه می برگزار مردم ترکیه فصل بهار را جشن می گیرند.

فستیوال جاز استانبول: این فستیوال هر سال در اوایل ژوئیه برگزار می‌شود، برنامه های این جشنواره شامل اجرای موسیقی جاز، فولکور، بلوز و انوازه دیگر موسیقی های محبوب و مشهور به همراه موزیسین های پرطرفدار دنیا می باشد.

جشنواره خرید استانبول: از آنجایی که عده ی بسیاری از افراد برای خرید به این شهر سفر می کنند جشنواره ای به نام خرید در آن برگزار می شود که از ۷ تا ۲۹ ژوئن برگزار می شود.

فستیوال مولانا و درویش‌های چرخان: مشهورترین جشنواره ی استانبول بزرگداشت حضرت مولانا  شاعر پر آوازه ایرانی می باشد، که هر سال بین ۱۰ تا ۱۷ دسامبر برگزار می گردد. البته قونیه هشت ساعتی با استانبول فاصله دارد اما طی کردن این فاصله به دیدن همچین فستیوالی می‌ارزد.

جشنواره دوسالانه استانبول: بنیاد فرهنگ و هنر استانبول، از سال ۱۹۸۷ تا امروز، هر دو سال یک بار، جشنواره‌ای از هنر مدرن را در پایتخت فرهنگی اروپا برگزار می‌کند. هدف دوسالانه استانبول، ساخت فضایی مناسب برای هنرمندانی با فرهنگ‌های مختلف است تا با مخاطبان آثار خود دیدار کنند. این جشنواره از اواسط سپتامبر شروع می‌شود و تا اواسط نوامبر ادامه دارد.

غذاهای معروف استانبول

بورک (Borek)

اسکندر کباب (Iskender Kebap)

لهمجون (Lahmacun)

سیب‌زمینی شکم پر (Kumpir)

حمل و نقل در شهر استانبول

سیستم حمل و نقل در شهر استانبول شامل تاکسی، اتوبوس، ترامول و کشتی می شود. پیشنهاد ما این است که اگر قصد گشت و گذار توریستی دارید از مترو و تراموا استفاده کنید.

بایدها و نبایدهای سفر به استانبول ترکیه

راهنمای استفاده از مترو در سفر به استانبول

خط جنوبی مترو یعنی M۱ از فرودگاه آتاتورک تا آکسارای کشیده شده است. آکسارای ایستگاه تراموا دارد و می‌توانید خیلی راحت به مناطق تفریحی توریستی و بافت قدیمی شهر برسید. خط شمالی مسیر کوتاهی است بین شیشانه و حاجی‌عثمان که برای سر زدن به میدان تقسیم و خیابان استقلال به کار‌تان می‌آید. تراموا هم وسیله‌ خوبی برای سفرهای درون شهری می باشد: از تراموای T۱ می‌توانید در ایستگاه متروی زیتون بورنو سوار شوید که تا کاباتاش می‌رود، سپس به ایستگاه فیندیک‌زاده می‌رسید که جمعه‌بازار استانبول در آن برپا می‌شود. ایستگاه لاله‌لی نزدیک مرکز‌خریدی به همین نام است و همین‌طور ایستگاه آکسارای و مرکز خرید آکسارای. از ایستگاه بیازیت می‌توانید پیاده تا گرند‌بازار بروید و ایستگاه سلطان‌احمد هم که نزدیک مسجد آبی، ایاصوفیه و آب‌انبار بازیلیکا‌ست. و در آخر هم کاباتاش که نزدیک اسکله است و با فانیکولار (قطار زیرزمینی) به تقسیم می‌رود. فاصله‌ ایستگاه‌های ترموا حدود ۳-۴ دقیقه پیاده‌روی است.

راهنمای استفاده از کشتی در سفر به استانبول

دیگر وسیله نقلیه در این شهر کشتی است، مسافران می توانند از کشتی های استانبولی برای رفتن با استفاده از آن از بخش های اروپایی به بخش های آسیایی این شهر بروند. برای سفر با کشتی باید از اسکله های بلیط تهیه که حدود ۳ لیر است. مسیر حرکت این قایق ها از اسکله‌ کاباتاش در بخش اروپایی و اسکله‌های «کادیکوی»، «بوستانچی»، «مالتپه» و «کارتال» در بخش آسیایی حرکت می‌کنند و مسافران را به جزایر پرنس می‌برند که معروف‌ترین و بزرگترین آن‌ها، بیوک‌آداست که آخرین ایستگاه کشتی است.

شرایط اجاره خودرو در ترکیه

برای اجاره ماشین به گواهینامه بین المللی ، کپی پاسپورت و آدرس محل اقامت شما احتیاج می باشد.

هر شرکت اجاره ماشین ممکن است شرایط خاصی برای خود داشته باشد؛ اما مهم ترین شرایط اجاره خودرو در ترکیه داشتن حداقل ۲۱ سال سن و گواهینامه بین المللی است.

لازم است بدانید که تمام جاده های ترکیه مجهز به دوربین هستند و کوچک ترین تخلف رانندگی ثبت می شود. از طرفی، با وجود بیمه بودن ماشین های اجاره ای اگر شخص در حال مستی مرتکب تخلف شود، بیمه نامه اعتبار خود را از دست داده و تمامی هزینه ها به عهده مشتری خواهد بود.

استانبول کارت

یکی از خدمات فوق العاده گردشگری در شهر استانبول ارائه استانبول کارت به مسافران این شهر می باشد. افراد با داشتن این کارت می توانند از مجموعه از خدمات و سرویس های متنوع در قالب یک کارت کوچک استفاده کنند. از جمله امکاناتی که این کارت در اسختیار مسافران می گذارد، شامل:

اینترنت رایگان در سطح شهر

راهنمای شبانه‌روزی به صورت آنلاین

سرویس رایگان از فرودگاه به محل اقامت

تجربه‌ی رایگان تفریحاتی که برای کارت تعریف شده

حمل و نقل رایگان یا همراه با تخفیف فوق العاده در سطح شهر

بازدید رایگان از جاذبه‌ها و موزه هایی که برای کارت تعریف شده

استانبول کارت

در سفر به استانبول چگونه استانبول کارت تهیه کنیم؟

نحوه تهیه  از این کارت به این صورت که پس از پایان فرآیند خرید در وب سایت، یک ایمیل به خریدار ارسال می گردد، که در آن لینک و کد جهت فعالسازی کارت قرار گرفته است.

برای خرید این کارت می توانید به سایت آن ” istanbultouristpass.com ” مراجعه نمایید.

راه دیگری که برای تهیه استانبول کارت وجود دارد به این ترتیب است

به منظور تهیه استانبول کار می توانید به باجه های فروش در ایستگاه های حمل و نقل در فرودگاه ها نظیر سلطان احمد، تکسیم و Eminönü بروید و بگویید که استانبول کار می خواهید و به همان اندازه که می خواهید هم کارت خود را شارژ نمایید.

به منظور شارژ مجدد می توانید به دکه های روزنامه فروشی یا مغازه های کوچکی که این خدمات را ارائه می دهند بروید. (برای اینکه بدانید کدام مراکز این خدمات را ارائه می دهند به دنبال عبارت Akbil Dolum Noktası بگردید)

بایدها و نبایدهای سفر به استانبول ترکیه

از آنجایی که ترکیه کشوری مسلمان به شمار می رود به همین دلیل زمان بازدید از مراکز مذهبی باید پوشش مناسب داشته باشید.

هنگامی که درون تاکسی می نشینید حواستان به جیب و کیف وسایلتان باشد.

در سفر به استانبول هرگز در مکان های عمومی سیگار نکشید.

در شهرهای توریستی ترکیه نظیر استانبول، آنکارا و سایر شهرها سرویس‌ها بهداشتی مجهز عمومی تعبیه‌ شده است. به‌جز آن در مساجد و مراکز خرید نیز این امکان برای استفاده از سرویس بهداشتی فراهم‌شده است.

در سراسر ترکیه دستگاه های ATM وجود دارد بنابراین نیازی نیست پول نقد زیادی همراهتان داشته باشید.

هرگز در مکان‌های عمومی بلند صحبت نکنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

ارسال دیدگاه