قدرتمندترین پاسپورتهای دنیا

۲۸

بهمن
۱۳۹۸

رنگ گذرنامه ها به چه معناست؟

ارسال شده توسط: بلاگر/ 971 0

با توجه به اینکه از شهروندان کدام کشور هستید، رنگ گذرنامه شما نمیتواند خیلی چیزها را درباره کشورتان توضیح بدهد!

مسافرها معمولا اطلاعی درباره اینکه گذرنامه هایشان چه اطلاعاتی را میتواند در اختیار افراد بگذارد، ندارند. باید بدانید که نمیتوانید رنگ جلد گذرنامه تان را انتخاب کنید، تنها لطفی که میتوانید بکنید این است که عکسی خوب برای صفحه مشخصاتش بیندازید. البته باید بگوییم که رنگ گذرنامه ها از روی دسته بندی منظم و خیلی خاص کشورها تعیین نمیشود، در عین حال هم به صورت خیلی اتفاقی نیز این رنگ ها برای گذرنامه کشورها انتخاب نمیشوند

” جلد  بیشتر گذرنامه ها در تمام دنیا، یا به رنگ آبی تیره است یا قرمز تیره.” اما این در حالیست که رنگ های مختلف دیگری در طراحی جلد گذرنامه های برخی کشورها استفاده میشود. علت این تفاوت رنگ بخاطر منطقه جغرافیایی، مذهب، سیاست و عوامل دیگری است که تاثیرگذار هستند. اما در کل باید بدانید که قانون و ضابطه خاصی برای تعیین این رنگ وجود ندارد.

فیلبین آنتونی از اعضای سازمان بین المللی هوانوردی (این سازمان، ابعاد گذرنامه، فرمت و… را تعیین میکند) اعلام کرد که هیچ چیز مشخصی رنگ گذرنامه کشورها رو تعیین نمیکند و این مساله، قراردادی نیست.

پاسپورت های قرمز رنگ

افرادی که گذرنامه هایی به رنگ قرمز کبود دارند، معمولا در کشورهایی زندگی میکنند که عضو اتحادیه اروپا، یا کشورهایی مثل ترکیه که مایلند به عضویت اتحادیه اروپا دربیایند، هستند. کشورهایی مثل بولیوی، کامبوج، اکوادور و پرو هم پاسپورت هایی به رنگ قرمز تیره به شهروندانشون میدهند. جلد این گذرنامه ها به رنگ قرمز کبود یا تیره است. سوییس تنها کشوری است که گذرنامه اش قرمز است اما قرمزی که همرنگ پرچمش است، قرمز روشن.

پاسپورت قرمز

پاسپورت های آبی رنگ

کشورهایی مثل برزیل، آرژانتین، پاراگوئه، اوروگوئه و ونزوئلا گذرنامه هایی  به رنگ آبی به شهروندانشون میدهند. پاسپورت ایالت متحده آمریکا در سال ١٩٧۶ برای اینکه با رنگ آبی ای که در پرچمشون وجود دارد،همخوانی داشته باشه، به رنگ آبی تغییر داده شد. اولین پاسپورت این کشور به رنگ قرمز روشن بود، در سال ١٩٣٠ به سبز تغییر رنگ پیدا کرد و بعد از اون قرمز تیره و در نهایت در ١٩٧٠ به مشکی تغییر رنگ داده شد.

 

پاسپورت های آبی رنگ

 

 

پاسپورت  سبزرنگ

بیشتر کشورهای اسلامی گذرنامه های سبز در اختیار شهروندانشون قرار میدهند. علت انتخاب این رنگ هم این است که رنگ سبز در مذهب این کشورها مقدس است. علاوه بر این کشورها، مردم بعضی از کشورهای آفریقایی مثل نیجریه و سنگال هم پاسپورت سبزرنگ دارند.

پاسپورت سبزرنگ

 

پاسپورت مشکی رنگ

می توان گفت علت انتخاب رنگ پاسپورت هایی که به رنگ های تیره تری هستند، این است که کمتر و دیرتر کثیف و چرک میشوند و علاوه بر این رسمی تر به نظر میرسند. زامبیا و نیوزیلند از جمله کشورهایی هستند که به همین خاطر این رنگ ها را برای گذرنامه هایشان انتخاب کردند.برخی کشورهای دیگر نیز به همین خاطر از گذرنامه هایی با جلدهایی به رنگ مشکی استفاده میکنند.

پاسپورت مشکی رنگ

قدرتمندترین پاسپورتهای جهان در سال ۲۰۱۸

رتبه بندی قدرتمندترین پاسپورتهای دنیا بر اساس تعداد کشورهایی که بدون ویزا میتوانند به آن سفر کرد محاسبه می شود.

کشور آلمان با امکان سفر بدون ویزا به ۱۶۱ کشور دنیا رتبه ی قدرتمندترین و اولین پاسپورت دنیا را در سال ۲۰۱۸  دارد.

سنگاپور, سوئد, دانمارک, فنلاند, فرانسه, ایتالیا, کره جنوبی و اسپانیا با سفر بدون ویزا به مقصد ۱۶۰ کشور دنیا رتبه دوم قدرتمندترین پاسپورت جهان را به خود اختصاص داده اند.

لوگزامبورگ, هلند, بلژیک, اتریش, نروژ, پرتغال, ژاپن و انگلستان با سفربدون ویزا  به ۱۵۹ کشور دنیا در رتبه سوم دنیا قرار دارند.

سوئیس, ایرلند, ایالات متحده آمریکا و کانادا با سفر به  ۱۵۸ کشور در رتبه چهارم قرار دارند.

دارندگان پاسپورت یونانی میتوانند بدون ویزا به ۱۵۷ کشور دنیا سفر کنند و به همین علت یونان مقام پنجم دنیا را در بین کشورها دارد.

مالت, چک و استرالیا در میان کشورهای دیگر رتبه ششم را  دارند و می توانند بدون ویزا به ۱۵۶ کشور سفر کنند.

مالزی و نیوزلند با  سفر به ۱۵۵ و کشورهای مجارستان و ایسلند با سفر به ۱۵۴ کشور بدون ویزا به ترتیب در رتبه های هفتم و هشم دنیا می باشند.

استونی, لهستان, لیتوانی, اسلواکی و لاتویا در رده نهم  قدرتمندترین پاسپورتهای  سفر بدون ویزا به ۱۵۳ کشور, جهان قرار دارند.

قدرتمندترین پاسپورتهای دنیا در ادامه به ترتیب زیر می باشند :

۱۰-استونی, ۱۵۲ کشور

۱۱-لیختن اشتاین, ۱۵۱ کشور

۱۲-قبرس, ۱۵۰ کشور

۱۳-رومانی, کرواسی, بلغارستان, ۱۴۸ کشور

۱۴-برزیل, موناکو, ۱۴۷ کشور

۱۵-شیلی, آرژانتین,۱۴۶ کشور

۱۶-هنگ کنگ, ۱۵۴ کشور

۱۷-سان مارینو, ۱۴۲ کشور

۱۸-آندورا, ۱۴۱ کشور

رتبه ی پاسپورت ایرانی در سال ۲۰۱۸

دارندگان پاسپورت ایرانی می توانند بدون ویزا به ۳۶ کشور دنیا سفر کنند و به همین علت ایران در رتبه ۹۰ قرار دارد.

در میان کشورهای همسایه امارات متحده عربی با سفر به ۱۳۲ کشور دنیا بدون ویزا در رتبه ۲۴ و دارندگان پاسپورت ترکیه با امکان سفر بدون اخذ ویزا به ۱۰۸ کشور دنیا  در رتبه ۴۲ قرار دارند.

بی اعتبار ترین پاسپورت های دنیا در سال ۲۰۱۸

افغانستان رتبه ی ۹۵ , سفر بدون ویزا به ۲۵ کشور

عراق رتبه ی ۹۴, سفر بدون ویزا به ۲۸ کشور

پاکستان رتبه ی ۹۳, سفر بدون ویزا به ۲۹ کشور

سوریه رتبه ی ۹۲, سفر بدون ویزا به ۳۲ کشور

سومالی رتبه ی ۹۱,سفر بدون ویزا به ۳۴ کشور

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

ارسال دیدگاه